Het kabinet Rutte heeft de brede invoering van de kilometerheffing
afgeschoten. Maar daarmee is het onderwerp ‘betalen-naar-gebruik’ bij het
wegvervoer niet dood.

De ANWB blijft vóór het invoeren van een vorm van kilometerheffing, stelt
directeur Guido van Woerkom tegenover Het
Financieele Dagblad.

Van Woerkom denkt vooral dat betalen naar gebruik in eerste instantie goed kan
werken bij leaserijders: "Veel leaserijders moeten nu al hun ritten
bijhouden. Dat gaat soms zelfs met kastjes. Dan is het niet moeilijk om ook
te betalen per rit."

Bijtelling weg
De ANWB ruilt het liefst het huidige systeem, waarbij leaserijders een
fiscale bijtelling betalen gebaseerd op de waarde van de oude, in voor een
regeling waarbij afgerekend wordt per rit.

De branchevereniging voor leasebedrijven VNA is ook voor betalen per
kilometer, mits dit gunstig uitpakt. "Er moeten duidelijke voordelen
aan vastzitten, zoals een lagere kilometerprijs", zegt directeur Renate
Hemerik tegenover het FD. Volgens Hemerik is het goed om een nieuw systeem
met een kleine groep vrijwilligers te testen, vóór eventuele grootschalige
invoering.

Lees ook:

Tweedehands Toyota Prius voor een prikkie

Fiscus zit leaserijders achter de broek

Superzuinige auto's ook interessant voor particulier?

Tweedehands Toyota Prius voor een prikkie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl